Дирекцията има следните функции:
1. съдейства за реализацията на общинската политика в сферата на устройственото планиране, градоустройството и строителството;
2. съгласува проекти /идейни, технически и работни/, свързани с цялостното изграждане и благоустрояване на околната среда, съгласно изискванията на Закона за устройство на територията;
3. разглежда и съгласува устройствени схеми и планове към общите и подробните устройствени планове по Закона за устройство на територията;
4. разглежда, съгласува и одобрява инвестиционни проекти, както и разрешава строителството на обекти обхващащи разпоредбите на Глава IV от ЗУТ, раздели от I до IX включително;
5. провежда и контролира действията по устройство на територията - прилагането на устройствените планове, одобрените инвестиционни проекти, разрешенията за строеж, спазването на действащите нормативни актове за устройство на територията, както и цялостната общинска дейност, свързана с устройството на територията;
6. внася за одобряване в Общинския съвет устройствени планове;
7. организира и подпомага работата на Общинския експертен съвет по устройство на територията и осигурява участието в заседанията му на представители на специализираните контролни и съгласувателни органи, извън общинската администрация;
8. издава разрешения и предписания за проектиране на общи и подробни устройствени планове;
9. организира и поддържа регистър на всички актове за разрешаване изработването на подробни устройствени планове и измененията им (чл. 5, ал. 5 от ЗУТ);
10. осъществява процедури по разглеждане и изменение на действащи и създаване на нови устройствени планове;
11. разглежда и съгласува идейни, технически и работни проекти;
12. разглежда планове за регулация и изменения на планове за регулации в урегулирани територии на общината;
13. извършва технически проучвания и проверки по искания и сигнали на граждани;
14. организира и поддържа архив на издадените строителни книжа;
16. организира и поддържа архив на одобрените устройствени планове и измененията им (чл. 5, ал. 5 от ЗУТ);
15. осигурява административно - техническото обслужване на гражданите и юридическите лица, като същевременно осъществява методическо ръководство на Центъра за административни услуги и информация;
16. заверява преписи от документи и копия на планове и документацията към тях;
17. подготвя и издава визи за проектиране;
18. подготвя и издава разрешения за строеж;
19. организира и поддържа регистър на разрешения за строеж;
20. подготвя и издава удостоверения за въвеждане в експлоатация на обекти IV-та и V-та категория;
21. организира и поддържа регистър на удостоверения за въвеждане в експлоатация;
22. издава на удостоверения по ЗУТ;
23. определя на прилежаща площ на сгради в режим на етажна собственост по ред, определен с Наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството;
26.организира и поддържа архив на издадените технически паспорти на строежите.
24. определя целите и осигурява изпълнението им, както и управлението на риска, осъществява основните контролни дейности и координира мониторинга на ниво дирекция.