Дирекцията има следните функции:
1. придобиване, управление, наемане и разпореждане с общинската собственост, регламентирана ЗОС, ЗСПЗЗ, ЗУТ, наредби на Общински съвет Русе, други закони и подзаконови нормативни актове;
2. разработване и реализация на стратегии, програми и проекти в сферата на управлението/наемането на общинската собственост и управлението на етажната собственост;
3. организиране и провеждане на търгове и конкурси, свързани с разпореждането и наемането на общинска собственост;
4. изработване на стратегия за управление на общинската собственост по чл. 8, ал. 8 от ЗОС и годишна програма за управление и разпореждане с имотите - общинска собственост по чл.8, ал. 9 от ЗОС. Организиране на дейности по допълване на годишната програма при необходимост;
5. организиране на дейността по поддържане на публичния регистър на сдруженията на собствениците и публикуването на интернет страницата на общината на вписаните данни и промените в тях;
6. съставянето на актовете за установяване на нарушенията по чл. 57, ал. 4 от ЗУЕС;
7. организиране на дейността по подаването на справките по чл. 12 от Наредба № РД-02-20-8 от 11.05.2012 г. на МРРБ;
8. координиране и организиране на дейността по определянето на прилежащите площи на сгради по реда на Наредба № 6 от 18.09.2009 г. за определяне на прилежащата площ към сгради в режим на етажна собственост в квартали с комплексно застрояване;
9. контролира и координира действията свързани с подпомагане на сдруженията на собствениците за усвояване на средства от фондовете на Европейския съюз и/или от държавния или общинския бюджет, безвъзмездна помощ и субсидии и/или използване на собствени и/или взети на кредит средства с цел основен ремонт и/или основно обновяване на сгради в режим на етажна собственост;
10. контрол на дейностите по правилното и достоверно вписване, актуализиране и заличаване на данни и обстоятелства в единна информационна система свързана с регистъра на етажната собственост;
11. проучване на възможности за участие на сградите чрез етажнатите собствености в програми и проекти свързани с усвояване на средства по европейски и международни програми и популяризира възможностите за изпълнение на тези дейности;
12. съдействие и контрол при реализирането на проектите на одобрените сгради за енергийно обновяване по националния план за устойчивост и развитие;
13. подготвяне на финансови анализи и отчети за състоянието на общинската и етажна собственост и резултатите от нейното управление.
14. определя целите и осигурява изпълнението им, както и управлението на риска, осъществява основните контролни дейности и координира мониторинга на ниво дирекция.