Дирекцията е със следните функции:
1. изпълнява дейности, свързани с транспортното обслужване на територията на общината. Организира, ръководи, контролира и координира транспортното обслужване;
2. методически указания за усъвършенстване на финансовото управление на транспортния процес;
3. организацията и административното управление на обществения превоз на пътници на територията на общината (основни градски автобусни линии, допълнителни автобусни линии и таксиметров превози);
4. изготвя документи за определяне на места на спирки, които ще се ползват от превозвачи за осъществяване на спирки за редовни международни автобусни линии;
5. разработва и съгласува предложения за оптимизиране на транспортната схема за обществен транспорт в общината;
6. координира взаимодействието на общинската администрация с други държавни и териториални институции по проблеми, отнасящи се до обществения превоз на пътници, таксиметровата дейност и организацията на движението в общината.
7. осъществява координация и синхронизира работата на фирмите, извършващи дейности по обществения превоз на пътници;
8. съгласува разписанията по междуселищните линии от областната, междуобластната и републиканската транспортни схеми с общините и областна администрация;
9. организира разработването на общинската транспортна схема, разработва разписания за вътрешноградските и междуселищни линии в общината;
10. подготвя и провежда процедури за разпределение на линиите от общинската, областната, междуобластната и републиканската транспортни схеми между превозвачите;
11. изготвя анализи и отчети в областта на обществения транспорт, таксиметровата дейност и организацията на движение в Община Русе;
12. извършва консултации на граждани и фирми по нормативната база, свързана с обществения превоз на пътници, таксиметровата дейност и организацията на движението в общината;
13. извършва проверка на документите, предоставени от фирмите, свързани с разпределението на средствата от Централния и Общинския бюджети;
14. изготвя справки и отчети за разпределение на средствата от Централния и Общинския бюджети между превозвачите, съгласно нормативната база;
15. прави предложения за целесъобразното разпределение и разходване на бюджетните субсидии за обществен превоз на пътници;
16. изготвя Удостоверения за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници;
17. води регистър на издадените Удостоверения за регистрация;
18. извършва дейности по вписване, отписване и промени в данните на издадените Удостоверения за регистрация;
19. изготвя Разрешения за извършване на таксиметров превоз на пътници и холограмни стикери на автомобилите;
20. води регистър на издадените Разрешения за извършване на таксиметров превоз на пътници;
21. подготвя всички материали, свързани с установяването на нови таксиметрови стоянки, промени в местоположението на съществуващите, в обозначаването им и др. касаещи дейността;
22. подготвя становища и прави предложения за подобряване на координацията между автомобилния и железопътния транспорт и поддържане на местните ж.п. прелези.
23. подготвя и организира работата на Общинската комисия по транспорт;
24. участие в организацията и провеждането на инициативи, свързани с осъществяването на политиката на общината по организацията на движение и в областта на транспортното обслужване на населението;
25. участва в разработването на проекти за кандидатстване пред инвестиционни фондове за отпускане на средства за организацията на движение и в областта на транспорта;
26. подготвя заповеди и протоколи за въвеждане на временна организация на движението, и участва в комисията по приемането и премахването на поставената сигнализация;
27. води регистър на издадените заповеди за въвеждане на временна организация на движението;
28. разработва материали и схеми по организацията на движението, свързани с пътни знаци, маркировка, светофари и паркиране;
29. осигурява участие, разработва материалите и възлага за изпълнение решенията на Общинската комисия по безопасност на движението по пътищата;
30. създава и поддържа база данни за превозните средства и лицата, които извършват превози с атракционна цел на територията на Общината;
31. подготвя предложения за промени в Наредби № 14, № 16 и № 18 на Общински съвет - Русе при необходимост, свързана с дейността;
установяването на нови спирки на МГОТ, промени в местоположението на съществуващите, в оборудването им и др. касаещи дейността;
32. издава Карти за паркиране на хора с увреждания и води регистър;
33. подготвя заповеди за обозначаване на паркоместа за хора с увреждания;
34. подготвя заповеди и води регистър на поставените пътни знаци за хора с увреждания;
35. подготвя заповеди и води регистър на предоставените платени паркоместа в режим „служебен абонамент" ;
36. подготвя разрешителни за превоз на извънгабаритни товари;
37. води регистър на издадените разрешителни за превоз на извънгабаритни товари;
38. подготвя документи, свързани с въведения забранителен/разрешителен режим за движението на превозните средства в чертите на града, съгласно Наредба № 18 на Общински съвет - Русе;
39. води регистър на издадените документи, свързани с въведения забранителен/разрешителен режим за движение;
40. изготвя справки във връзка със запитвания по образувани административни дела;
41. изготвя справки и информации, свързани с велосипедното движение и велосипедната мрежа в Общината;
42. участва в изготвянето и отчитането на планове, програми и стратегии на Община Русе. Определя целите и осигурява изпълнението им, както и управлението на риска, осъществява основните контролни дейности и координира мониторинга на ниво дирекция.