Отдел „Човешки ресурси” има следните функции:
1. разработва и съдейства за осъществяване на съвременна политика по управление на човешките ресурси в общинската администрация;
2. изготвя и актуализира длъжностни и поименни разписания на общинската администрация, дейностите към нея и звената, финансирани от общинския бюджет;
3. изготвя предложения до Общински съвет - Русе за одобряване на структура и численост на общинската администрация;
4. организира дейностите по набиране и подбор на персонала;
5. изготвя всички актове, свързани с възникването, изменението и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения на служителите в съответствие с действащото законодателство;
6. организира и подпомага дейностите по разработване, утвърждаване и актуализиране на длъжностните характеристики;
7. съставя, води и съхранява служебните и трудовите досиета и издава документи и удостоверения, свързани с тях;
8. въвежда новопостъпили служители;
9. въвежда и прилага, в съответствие с действащото законодателство, системи за оценяване, заплащане на труда и израстване в кариерата на служителите в общината;
10. планира, организира и координира обучението на служителите в общинската администрация за служебно и професионално развитие. Изготвя годишен план за задължително и специализирано обучение на служителите;
11. изготвя актове, свързани с ползването на отпуски от служителите;
12. изготвя статистическата отчетност за числеността на персонала и плащанията от фонд "Работна заплата" и от други източници;
13. подпомага ръководителите на структурни звена при определяне на ключовите длъжности;
14. участва в дейностите по планиране на работните заплати;
15. осъществява дейности, свързани със студентските стажове в държавната администрация;
16. следи за редовното подаване на декларациите, предвидени в нормативната уредба;
17. дава методически указания по управление на човешките ресурси на второстепенните разпоредители;
18. участва при организацията и съхранението на декларациите по Закона на противодействие на корупцията