Отдел „Общински собственост и земеделие” е със следните функции:
1. подпомага управлението на процесите по придобиването, управлението и разпореждането с недвижимите и движимите имоти - общинска собственост;
2. поддържа регистър на общинските недвижими имоти;
3. издирва, проучва комплектува документи доказващи собствеността на общината и съставя актове за общинска собственост;
4. извършва дейности по съставяне, поддържане и актуализация на досиетата на имотите общинска собственост;
5. осъществява дейности по отписването от актовите книги на имотите, основанието на които е отпаднало, както и тези, неправилно актувани като общинска собственост;
6. проучва, окомплектова и подготвя за изпращане на Областния управител преписки за деактуване на имоти, държавна собственост и отписването им от актовите книги за държавни имоти;
7. обработва и придвижва преписки за разпореждане с общинска собственост;
8. обработва и придвижва преписки по придобиване в собственост на имоти държавна собственост;
9. обработва и придвижва преписки за учредяване право на управление върху имоти и вещи общинска собственост;
10. обработва и придвижва преписки за учредяване право на ползване - възмездно или безвъзмездно, върху имоти и вещи общинска собственост;
11. обработва и придвижва преписки за отчуждаване, за учредяване право строеж, надстрояване и пристрояване и други ограничени вещни права върху имоти общинска собственост;
12. осъществява оперативен контрол по изпълнение на договорите по осъществяване на вещни права, като извършва периодични огледи, изготвя констативни протоколи и доклади за състоянието на общинските имоти;
13. обработва и придвижва преписки за прехвърляне на собственост по реда на ЗУТ;
14. подготвя искания за безвъзмездно прехвърляне на общината на имоти, държавна собственост;
15. изготвя предложения до Общински съвет Русе за придобиване, разпореждане, управление и ползване на общинска собственост;
16. изготвя тръжна и конкурсна документация, заповеди и договори свързани с процедури по разпореждане, управление и ползване на имоти общинска собственост;
17. подготвя и организира търгове и конкурси за разпореждане с имоти общинска собственост;
18. извършва приемо-предаване на общински имоти, за което съставя приемо-предавателни протоколи;
19. поддържа в актуалност главния и спомагателните регистри на имотите общинска собственост;
20. извършва огледи и изготвя констативни протоколи за състоянието на общинските имоти;
21. подготвя и организира изпълнението на заповеди за изземване на общински имоти;
22. издирва и съставя актове за неактувани недвижими имоти;
23. обработва входяща кореспонденция в т.ч. подготвя писмени отговори и справки по законосъобразни молби, жалби и сигнали на физически и юридически лица, относно имоти общинска собственост и относно управлението на етажната собственост;
24. заверява молби-декларации за обстоятелствени проверки;
25. изготвя удостоверение за наличие или липса на акт за общинска собственост, както и относно собствеността на имотите;
26. изготвя удостоверение за наличие или липса на реституционни претенции.
27. подпомага реализацията на жилищната политика на общината;
28. осигурява участие във всички комисии, свързани с управление и разпореждане с имоти - общинска собственост и с етажната собственост;
29. осигурява методическо ръководство на центъра за административни услуги и информация във връзка с административното обслужване на населението в областта на общинската собственост и на етажната собственост извършва справки по регистрите съхранявани в отдела;
30. изготвя договори за управление на общинската собственост по реда на Закона за общинската собственост, Закона за горите, Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, Закона за опазване на селскостопанското имущество, Закона за опазване на земеделските земи, правилниците за прилагането им, наредби, разпореждания и други правилници, отнасящи се за земеделските земи, пасища, мери, гори и горски територии;
31. изготвя документация за търгове и конкурси за земеделски земи, пасища, мери, гори и земи в горския фонд-общинска собственост;
32. изготвя материали, свързани с управлението на общинската собственост-гори и земеделски земи;
33. изготвя уведомления за информиране собствениците на пчелни семейства относно епизоотичната обстановка, използване на препарати за растителна защита, защита на пчелни семейства при пръскане с химически препарати и др;
34. издава удостоверения за пчелни семейства и актуализира регистъра на пчелините;
35. събира, актуализира, обобщава и анализира данни за растениевъдството и животновъдството на територията на общината.
36. води електронен регистър на вписаните председатели/управители на сгради/входове в режим на етажна собственост, които се намират на територията на Община Русе до влизане в сила от 31.12.2024 г., на чл. 47е, ал. 1 от Закона за управление на етажната собственост /ЗУЕС/:
37. организира и води вписването на управителните съвети/управителите в Единния публичен централизиран регистър на етажната собственост, поддържан от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, чрез съответната община по местонахождението на сградата в режим на етажна собственост;
38. води електронен публичен регистър на сдруженията на собствениците както и след влизане в сила от 31.12.2024 г., на чл. 47д, ал. 1 от ЗУЕС:
39. координира и води вписването на сдруженията на собствениците в Единния публичен централизиран регистър на етажната собственост, поддържан от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, чрез съответната община по местонахождението на сградата в режим на етажна собственост;
40. създава и поддържа база данни за председателите/управителите на етажната собственост;
41. издава и връчва указания на Председателя/Управителя на съответната етажна собственост за отстраняване непълнотите и неточностите в заявените за вписване обстоятелства;
42. изготвя постановления на кмета на общината за мотивиран отказ за вписване, когато не са отстранени непълнотите и неточностите в заявените за вписване обстоятелства при неспазване на дадените указания;
43. извършва методическа работа и съдействие в случаите предвидени от Закона за управление на етажната собственост;
44. при новопостроена етажна собственост, в която Общината има имот, организира и участва в свикването на Общо събрание след изтичане на 6-месечния срок от възникването й;
45. съставя актове за административно нарушение в случаите предвидени от Закона за управление на етажната собственост, както и подготвя наказателни постановления;
46. обработва, обобщава и анализира информацията, постъпваща в отдела;
47. осъществява връзка с други институции, вътрешна комуникация между отделите и дирекциите в Община Русе, координира съвместни дейности за решаване на проблеми и задачи, произтичащи от нормативен акт или поставени от физически/юридически лица;
48. подготвя отговори по молби, искания, сигнали, жалби и писма на физически/юридически лица;
49. подготвя писма и отговори до институции;
50. предоставя информация за вписаните данни в регистъра на нормативно определените лица и институции до влизане в сила от 31.12.2024 г. на Единната информационна система;
51. подготвя ежемесечна справка до министъра на регионалното развитие и благоустройството за вписаните в регистъра сдружения, и ежегодна справка до края на месец март за подадените уведомления от председатели/управители на етажна собственост за предходната година до влизане в сила от 31.12.2024 г., на чл. 47е и чл. 47д от ЗУЕС;
52. упражнява текущ контрол за етапното изпълнение на мерките, предвидени в техническия паспорт;
53. изготвя предложения и дава становища по предложения за решения на Общински съвет - Русе и документи, свързани с управление на етажната собственост;
54. разработва концепции и становища, касаещи управление на етажната собственост в рамките на дадените компетенции;
55. подготвя и периодично актуализира полезна информация за етажната собственост, публикувана на интернет страницата на Община Русе;