Отдел „Социални дейности” извършва следните дейности:
1. осъществява цялостната политиката на общината в областта на социалните дейности;
2. изготвя анализи и планира дейностите на общинско ниво в съответствие с изискванията на ЗСУ, ПГ13СУ, Наредбата за качество на социалните услуги и други законови и подзаконови нормативни актове в сферата на социалните услуги и дейности;
3. реализира краткосрочни, средносрочни и дългосрочни стратегии, планове, програми и проекти за развитие на социалните услуги в общината, в областта и на национално ниво;
4. участва в разработването и изпълнението на общинския бюджет за функция социални дейности. Осъществява контрол за неговото законно и целесъобразно разходване;
5. взаимодейства с държавните институции и неправителствени организации в областта на общинските социални дейности за реализирането на съвместни проекти и инициативи;
6. координира реализирането на проекти и дейности, свързани със социалната интеграция на деца и младежи със специфични образователни потребности; деца в риск; хора с увреждания и лица от уязвими групи;
7. координира работата с етническите групи и малцинства в съотвстствие с нормативните документи на република България и ЕС;
8. участва в областни и общински комисии за осъществяване на социалната политика, заетост и човешки ресурси;
9. изготвя справки за извършени разходи на клубове за пенсионери и сдружения, дружества на и за хора с увреждания;
10. подготвя и организира изпълнението на годишен план за развитието на социалните услуги в община Русе;
11. организира и контролира предоставянето на социалните услуги за деца и пълнолетни лица, специализираните институции, домашния социален патронаж и частните доставчици на социалните услуги за деца и лица;
12. организира изпълнението на Наредба № 13 на Общински съвет - Русе за безплатно погребение на някои категории граждани;
13. организира изпълнението на общинската програма за закрила на детето, съвместно с Дирекция „Социално подпомагане" и има водеща роля в дейността на комисията за детето;
14. организира и координира, съвместно с бюрото по труда, изпълнението на общинската програма за временна заетост, регионални програми за заетост, програми за заетост реализирани по оперативни програми;
15. организира процедури и участва в конкурси за подбор на лицензирани доставчици, на които предоставя управлението на общински социални услуги, делегирани от държавата;
16. урежда разпределянето на хуманитарни помощи за общината и контролира раздаването им, съобразно волята на дарителя;
17. участва в подготовката и следи за реализацията на годишна програма за отработване на общественополезен труд от безработните лица по смисъла чл. 12 от ППЗСП, която се съгласува с директора на дирекция „Социално подпомагане";
18. организира дейностите и осъществява контрол по изпълнението на полагане на общественополезен труд от лицата по смисъла чл. 12 от ППЗСП;
19. организира, предоставя и контролира дейностите, регламентирани в закона за личната помощ, в наредба № РД-07-7 от 28 юни 2019 г. за включване на ползватели и наемането на лични асистенти в механизъм „Лична помощ'';
22. участва в организирането на дейностите, регламентирани в Наредба № 21 на Общински съвет - Русе, за предоставяне на еднократна финансова помощ на граждани;
23. съвместно с експерт от отдел „Здравни дейности", изготвя мотивирано становище, в случаи на постъпили молби от граждани за отпускане на финансови средства, за възникнала неотложна спешна медицинска интервенция или медицинско лечение, съгласно Наредба № 21 на Общински съвет - Русе;
24. предприема действия по компетентност, съвместно с експерт от отдел „Здравни дейности", по случаи на сигнали, постъпили на тел. 112 към МВР.