Пропускане до съдържанието на страницата

Включване в Механизма "Лична помощ"

МЕХАНИЗЪМ ЛИЧНА ПОМОЩ

ИНФОРМАЦИЯ

„Личната помощ“ е механизъм за подкрепа на хора с увреждания за упражняване на правата им, за пълноценно участие в обществото, за извършване на дейности, отговарящи на индивидуалните им потребности от личен, домашен или социален характер и за преодоляване на бариерите на функционалните им ограничения. Механизмът гарантира възможност на хората с увреждания да изберат от кого, кога, къде и по какъв начин да се осъществят дейностите.

Доставчик на личната помощ е Община Русе, а администрирането на дейностите се извършва от звено „Център за предоставяне на услуги в общността и в домашна среда.

КОНТАКТИ

 Адрес: гр. Русе, ул. „Черно море“ № 2
Телефон за информация: 0882 33 75 59 / 0882 40 85 65
Електронна поща: a.stancheva@ruse-bg.eu, p.stoycheva@ruse-bg.eu
Работно време: всеки работен ден от 9:00 до 12:00 ч. и от 13:00 до 17:00 ч.

Звено „Център за предоставяне на услуги в общността и в домашна среда“

Управител: Анета Станчева

 

Нормативна уредба

Механизмът за лична помощ е регламентиран със:

  • Закон за личната помощ (ЗЛП) – урежда условията и реда за предоставяне и ползване на лична помощ в България.
  • Наредба № РД07-8-9/28.06.2019 г. за включване в механизма лична помощ.

В Наредбата се регламентира сключването, изменението и прекратяването на споразумението за предоставяне и ползване на лична помощ между ползвателя, асистента и доставчика на лична помощ, както и изпълнение на трудовите правоотношения при спазване на изискванията на трудовото законодателство.


Ползватели на лична помощ

Право да ползват услугата имат:

  1. Лица /деца и пълнолетни лица/ с трайни увреждания, с експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК и определена чужда помощ.
  2. Деца с увреждания с 90% и над 90% степен на увреждане, независимо дали имат определена чужда помощ.

За ползвателите на лична помощ

  • За деца с увреждания – до 380 лв. от месечната помощ по Закона за семейни помощи за деца (930 лв.) се превеждат от АСП към бюджета за заплащане труда на асистентите.
  • За пълнолетни лица – добавката за чужда помощ (75% от социалната пенсия за старост) се превежда от НОИ към АСП, а оттам към бюджета за изплащане на трудовите възнаграждения.

Процедура за включване

  1. Лицето с увреждане подава заявление-декларация (по образец) до Кмета на Община Русе чрез офиса по Закона за личната помощ.
  2. Прилага се:
    • Направление с определен брой часове лична помощ от Дирекция „Социално подпомагане“ – Русе;
    • Документ за самоличност (или удостоверение за раждане за дете);
    • ЕР на ТЕЛК/НЕЛК (копие);
    • Документи за настойник/попечител, ако е приложимо;
    • Нотариално заверено пълномощно (ако се подава чрез друго лице);
    • Декларация за лични данни.
  3. В заявлението се декларира, че няма да се получава друга подкрепа за същите потребности.
  4. Ползвателят може сам да избере асистент или да поиска такъв от списъка на общината.

Асистенти

Асистент може да бъде всяко лице, което:

  • не е поставено под запрещение;
  • не е осъждано за умишлено престъпление;
  • няма наложени мерки по Закона за защита от домашното насилие спрямо ползвател.

Необходими документи:

  • Заявление – декларация (по образец);
  • Документ за самоличност (за справка);
  • Автобиография;
  • Копие от трудов договор (или декларация, че няма такъв);
  • Декларация, че спрямо него не са налагани мерки за защита по Закона за защита от домашното насилие (по образец);
  • Медицински документ за постъпване на работа;
  • Декларация за лични данни;
  • Копие от диплома за завършено образование;
  • Документи за преминати обучения (ако има).

С кандидатите се провежда събеседване и, ако отговарят на условията, се вписват в списъка на кандидатите за асистенти в Община Русе.

 Подборът на документи за обявената длъжност е постоянен.


Трудови договори и отчетност

  • В срок до 7 дни от подаване на заявление за включване в механизма се изготвя тристранно споразумение между ползвателя, асистента и Община Русе.
  • В срок до 7 дни от подписване на споразумението, кметът сключва трудов договор с асистента.
  • Трудовите договори влизат в сила от първо число на месеца, следващ месеца на подписването.
  • В първите три работни дни на месеца, следващ отчетния месец, назначените асистенти представят на доставчика на лична помощ отчет, съдържащ кратък доклад за осъществените през месеца дейности.

Дейности на личните асистенти

  • Подпомагане при ежедневни дейности, необходими за нормален живот;
  • Поддържане на личната хигиена и задоволяване на основни нужди;
  • Съдействие при здравни грижи;
  • Административни услуги и придружаване до институции.

Кандидатите за включване в Механизма лична помощ и кандидатите за асистенти могат да подават документи в сградата на Община Русе, ул. „Черно море“ № 2, ет. 1, стаи 13, всеки работен ден от 8:30 до 12:00 часа и от 13:00 до 17:30 часа.


Банер - Интегрирана система за градски транспорт Банер - Реконструиране и рехабилитация на пешеходната зона Банер - Ремонт на пет общински учебни заведенияБанер - Наука и образование за интелигентен растеж

Преброяване 2021 година Съвет за електронни медии Областен информационен център Аз и градът

Българо-швейцарска програма за сътрудничество Програма енергийна ефективност Balanced European Conservation Approach Реки на времето

Ремонт, прилагане на мерки за енергийна ефективност Изграждане на социални жилища Innterreg Life

Life Организация за управление на дунавски туристически район Външни аварийни планове на предприятията с опасни производства Пиц Русе Пиц Русе