МЕХАНИЗЪМ ЛИЧНА ПОМОЩ
ИНФОРМАЦИЯ
„Личната помощ“ е механизъм за подкрепа на хора с увреждания за упражняване на правата им, за пълноценно участие в обществото, за извършване на дейности, отговарящи на индивидуалните им потребности от личен, домашен или социален характер и за преодоляване на бариерите на функционалните им ограничения. Механизмът гарантира възможност на хората с увреждания да изберат от кого, кога, къде и по какъв начин да се осъществят дейностите.
Доставчик на личната помощ е Община Русе, а администрирането на дейностите се извършва от звено „Център за предоставяне на услуги в общността и в домашна среда.
КОНТАКТИ
Адрес: гр. Русе, ул. „Черно море“ № 2
Телефон за информация: 0882 33 75 59 / 0882 40 85 65
Електронна поща: a.stancheva@ruse-bg.eu, p.stoycheva@ruse-bg.eu
Работно време: всеки работен ден от 9:00 до 12:00 ч. и от 13:00 до 17:00 ч.
Звено „Център за предоставяне на услуги в общността и в домашна среда“
Управител: Анета Станчева
Нормативна уредба
Механизмът за лична помощ е регламентиран със:
- Закон за личната помощ (ЗЛП) – урежда условията и реда за предоставяне и ползване на лична помощ в България.
- Наредба № РД07-8-9/28.06.2019 г. за включване в механизма лична помощ.
В Наредбата се регламентира сключването, изменението и прекратяването на споразумението за предоставяне и ползване на лична помощ между ползвателя, асистента и доставчика на лична помощ, както и изпълнение на трудовите правоотношения при спазване на изискванията на трудовото законодателство.
Ползватели на лична помощ
Право да ползват услугата имат:
- Лица /деца и пълнолетни лица/ с трайни увреждания, с експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК и определена чужда помощ.
- Деца с увреждания с 90% и над 90% степен на увреждане, независимо дали имат определена чужда помощ.
За ползвателите на лична помощ
- За деца с увреждания – до 380 лв. от месечната помощ по Закона за семейни помощи за деца (930 лв.) се превеждат от АСП към бюджета за заплащане труда на асистентите.
- За пълнолетни лица – добавката за чужда помощ (75% от социалната пенсия за старост) се превежда от НОИ към АСП, а оттам към бюджета за изплащане на трудовите възнаграждения.
Процедура за включване
- Лицето с увреждане подава заявление-декларация (по образец) до Кмета на Община Русе чрез офиса по Закона за личната помощ.
- Прилага се:
- Направление с определен брой часове лична помощ от Дирекция „Социално подпомагане“ – Русе;
- Документ за самоличност (или удостоверение за раждане за дете);
- ЕР на ТЕЛК/НЕЛК (копие);
- Документи за настойник/попечител, ако е приложимо;
- Нотариално заверено пълномощно (ако се подава чрез друго лице);
- Декларация за лични данни.
- В заявлението се декларира, че няма да се получава друга подкрепа за същите потребности.
- Ползвателят може сам да избере асистент или да поиска такъв от списъка на общината.
Асистенти
Асистент може да бъде всяко лице, което:
- не е поставено под запрещение;
- не е осъждано за умишлено престъпление;
- няма наложени мерки по Закона за защита от домашното насилие спрямо ползвател.
Необходими документи:
- Заявление – декларация (по образец);
- Документ за самоличност (за справка);
- Автобиография;
- Копие от трудов договор (или декларация, че няма такъв);
- Декларация, че спрямо него не са налагани мерки за защита по Закона за защита от домашното насилие (по образец);
- Медицински документ за постъпване на работа;
- Декларация за лични данни;
- Копие от диплома за завършено образование;
- Документи за преминати обучения (ако има).
С кандидатите се провежда събеседване и, ако отговарят на условията, се вписват в списъка на кандидатите за асистенти в Община Русе.
Подборът на документи за обявената длъжност е постоянен.
Трудови договори и отчетност
- В срок до 7 дни от подаване на заявление за включване в механизма се изготвя тристранно споразумение между ползвателя, асистента и Община Русе.
- В срок до 7 дни от подписване на споразумението, кметът сключва трудов договор с асистента.
- Трудовите договори влизат в сила от първо число на месеца, следващ месеца на подписването.
- В първите три работни дни на месеца, следващ отчетния месец, назначените асистенти представят на доставчика на лична помощ отчет, съдържащ кратък доклад за осъществените през месеца дейности.
Дейности на личните асистенти
- Подпомагане при ежедневни дейности, необходими за нормален живот;
- Поддържане на личната хигиена и задоволяване на основни нужди;
- Съдействие при здравни грижи;
- Административни услуги и придружаване до институции.
Кандидатите за включване в Механизма лична помощ и кандидатите за асистенти могат да подават документи в сградата на Община Русе, ул. „Черно море“ № 2, ет. 1, стаи 13, всеки работен ден от 8:30 до 12:00 часа и от 13:00 до 17:30 часа.