Финансовото управление и контрол, съгласно чл. 5, ал. 2 то ЗФУКПС се осъществяват чрез системи за финансово управление и контрол (СФУК), включващи политики и процедури, въведени от ръководството на Община Русе, с цел да се осигури разумна увереност, че целите на общината са постигнати чрез:
- съответствие със законодателството, вътрешните актове и договори;
- надеждност и всеобхватност на финансовата и оперативната информация;
- икономичност, ефективност и ефикасност на дейностите;
- опазване на активите и информацията.
При изпълнение на служебните си задължения финансовите контрольори имат право да получават и да изискват всички данни и документи /вкл. и електронни/, необходими за осъществяване на дейността им. По тяхна преценка те могат да извършват и проверки на място.
В дейността си финансовите контрольори прилагат принципа на разделение на отговорностите по вземане на решения, осъществяване на контрол и осчетоводяване. Контрольорите са функционално независими и изпълняват следните функции:
- упражняват постоянен предварителен контрол за законосъобразност на всички документи и действия, свързани с финансовата дейност, чрез извършване на проверки преди вземане на решения за поемане на задължения и преди извършване на разходи;
- контролът се осъществява чрез проверка на документите и действията, свързани с поемането на задължение или с извършването на разходи, като:
-преди поемането на задължението се проверяват:
*съответствието на задължението с бюджетните параграфи;
*наличието на бюджетен кредит;
*компетентността на лицето, което поема задължението;
*правилното изчисление на количествата и сумите;
*спазването на тръжните процедури и другите нормативни изисквания, свързани с поемане на задължението.
-преди извършването на разхода се проверява:
*съответствието на разхода с поетото задължение;
*компетентността на лицето, разпоредило извършването на разхода;
*верността на първичните счетоводни документи, включително правилното изчисление на количествата и сумите по тях.
- правят компетентни предложения и становища до кмета на общината при вземане на управленски решения по финансови въпроси;
- дават методически насоки при изграждането и сигнализират за констатирани недостатъци, при функционирането на системите за финансово управление и контрол /СФУК/ в общината и във всички разпоредители с бюджетни средства от по-ниска степен;
- прилагат в пряката си дейност изискванията на системата за управление на качеството, в съответствие с международния стандарт ISO 9001: 2008.